Dieta wysokotłuszczowa – sposób na redukcję ?

Dieta wysokotłuszczowa – sposób na redukcję ?

Dieta wysokotłuszczowa – sposób na redukcję ?

Osoby, które chcą poprawić swoją sylwetkę zawsze szukają diety, dzieki której w maksymalnie krótkim czasie osiągniesz zamierzony cel. Choć tak naprawdę na efekty składa się wiele czynników związanych z dietą, aktywnością fizyczną i osobistymi uwarunkowaniami genetycznymi czy zdrowotnymi. Dziś pod lupę idzie dieta wysokotłuszczowa.

Częściowo zachwala się ją za super efekty, częściowo gani, że to po prostu moda, miażdżyca i inne choroby. Więc jak jest naprawdę?

Chciałbym podzielić się moją wiedzą na temat diety wysokotłuszczowej. Oczywiście stosowałem taką, a nawet dieta tłuszczowa, to mój stały sposób żywienia, lecz jest modyfikowana zależnie od trybu życia i rodzaju treningów. Nie chodzi tutaj o jakieś zapatrzenie w silną redukcję. Zauważyłem po prostu, że poprawia sie moje samopoczucie, więc być może Ty również przekonasz się do tego typu żywienia.

Dieta wysokotłuszczowa

Jak sama nazwa wskazuje, dieta tłuszczowa polega na spożywaniu białek i tłuszczy przy jednoczesnym ograniczeniu węglowodanów. Są różne szkoły, różne rodzaje diet tłuszczowych dlatego ja uważam, że jeśli spożycie węglowodanów na dobę spada poniżej 100 g węgli, to już można mówić o diecie wysokotłuszczowej (oczywiście, jeśli spożywamy odpowiednio dużo tłuszczy, a nie na zasadzie ograniczenie tłuszczy do 50 g lub mniej z jednoczesnym obcięciem węglowodanów). Dieta tłuszczowa może być doskonałą opcją u osób z małą ilością treningów. Sprawdzić się może także w przypadku pracy siedzącej, gdzie mamy bardzo mało aktywności w ciągu dnia.

Ketoza

Inną metodą, bardziej skrajną jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Jedząc odpowiednio mało węglowodanów (dla każdego ta liczba może być inna, np. 20,40,70 g) organizm zaczyna rozkładać tłuszcz i z tego właśnie pobiera energię. Jest to skuteczna, lecz wymagająca dieta, bo często jedyne węglowodany, na jakie będziesz sobie mógł pozwolić, to warzywa. Warto spróbować tej metody, z której często korzystają kulturyści. Chcąc mocno i dosyć szybko zredukować ostatnie, niechciane nadmiary tłuszczu przed startem przechodzą w stan ketozy, który pozwala uwolnić się od zbędnego balastu.

Rotacje węglowodanami

Pamiętaj, że dieta wysokotłuszczowa zmusza do odpowiedniego zarządzania węglowodanami. Mimo przejścia na tłuszcze i lepszego samopoczucia bardzo cenię pewne ilości węglowodanów. Uważam, że to jest piękne i buduje świadomość, jaki wpływ mają niektóre makroskładniki. Dlatego namawiam do dobierania węglowodanów w odpowiednie posiłki. Możesz zjadać po 10-20 g węglowodanów w posiłku, co nie zniszczy sensu diety wysokotłuszczowej. Inną ciekawą opcją będzie skompensowanie całej ilości dziennych węglowodanów w jednym lub dwóch posiłkach. Mogą to być posiłki około treningowe. Wtedy na pewno docenisz moc rotacji. Jeśli będziesz chciał, dokładnie opiszę rotację węglowodanowe w osobnym poście.

Co jeść?

Pewnie zastanawiasz się co jeść? Grunt to odpowiednie dobranie źródeł tłuszczów, żeby nie pić oliwy na “dobicie” zapotrzebowania. Należy bazować głównie na tłuszczach nasyconych, czyli zwierzęcych. Ale tylko bazować. Nie zapominaj, że oprócz steka do obiadu, trzeba dodać również oleje, awokado, pestki i przede wszystkim tłuste ryby. Białko zapewnisz sobie przy okazji spożywania mięsa i dodatkowo możesz uzupełnić je odżywką białkową. Jeśli chodzi o węglowodany to przede wszystkim warzywa. Jeśli nie jesteś w ketozie, to warto włączać produkty typu ryż, ziemniaki, kasza czy płatki owsiane lub banany w okolicach treningu.

Dieta wysokotłuszczowa- wady

Odnoszę się tutaj do wszystkich diet wysokotłuszczowych zarówno do ketozy, jak i tych z wyższą zawartością węglowodanów, bo mimo pewnych różnic, zalety są bardzo zbliżone.

  • utrzymują niski poziomu insuliny (mniejsze ryzyko zachorowań na insulinooporność, hipoglikemie),
  • doskonale mogą usprawniają metabolizm u chorych na cukrzycę typu II,
  • wysoka kaloryczność w małych posiłkach, dzięki czemu nie trzeba się zapychać,
  • bardzo smaczne potrawy (w końcu co słone i tłuste, to smaczne),
  • doskonale sprawdzą się u sportowców którzy trenują wytrzymałościowo,
  • skuteczniejsza i szybsza redukcja tkanki tłuszczowej,
  • dłuższe uczucie sytości.

Dieta wysokotłuszczowa- zalety

  • przy spożywaniu bardzo małych ilościach węglowodanów, mogą powstać problemy jelitowe ze względu na pokarm ubogo resztkowy. Warto wspomagać się np. błonnikiem witalnym, który usprawni jelita i ureguluje wypróżnienia.
  • wiele osób po gwałtownym przejściu na niskie węglowodany może być bardzo osłabiona, wręcz nie do wytrzymania. Dlatego trzeba odpowiednio zmieniać rozkład makroskładników w diecie,
  • przy bardzo dużych ilościach tłuszczów trzeba wspierać układ trawienny,
  • powinny uważać na nią osoby z problemami wątroby, trzustki czy nerek. Szczególnie dieta ketogeniczna będzie znacząca ciężka dla takich osób.

Jadłospis

Śniadanie: Jajecznica na maśle lub oleju kokosowym

II posiłek: Szejk na bazie mleka kokosowego z dodatkiem owoców

Obiad: Grilowany/ pieczony stek z warzywami, ziemniakami i oliwą z oliwek

Kolacja: Makrela wędzona z warzywami

To tylko prosty jadłospis, w zależności od tego jak pracujesz i trenujesz, to wszystko może wyglądać całkowicie inaczej.

Podsumowanie

Myślę, że rozwiałem w pewnym stopniu wątpliwości związane z dietą wysokotłuszczową. Choć lubię tę dietę, to nie namawiam wszystkich, żeby przechodzili na wysokie tłuszcze. Dieta jest specyficzna i nie każdemu będzie pasować. Ja sobie ją cenie i przy sobotnim grillu. Zjadając karkówkę z warzywami, nie rujnuję swojej diety ani trochę.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące magii diety wysokotłuszczowej, to zapraszam.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribuj  
Powiadom o