Hashimoto

Hashimoto

Hashimoto

Wiele kobiet ma problemy ze zrzuceniem kilogramów, problemy z cerą i włosami. Do tego możemy dorzucić zmiany nastroju, zimne dłonie i zaparcia, podwójny podbródek, a w organizmie zbiera się dużo wody.
Brzmi znajomo? Te wszystkie problemy mogą nam pokazać kłopoty z niedoczynnością tarczycy. Do tego w bardzo wielu przypadkach w pakiecie z limfocytarnym zapaleniem tarczycy zwanym Hashimoto, które w dzisiejszych czasach ma coraz więcej osób.

Obszerny wywiad żywieniowy połączony z badaniami krwi może naprawdę bardzo dużo nam powiedzieć o człowieku, ale niestety nie każdy trener czy dietetyk przykłada do tego wagę.

W praktyce widzę, że osoby borykające się z problemami tarczycy, szczególnie z Hashimoto, potrafią odczuć dużą ulgę po zastosowaniu kilku zmian w diecie.
Dla jasności często jest tak, że leki są potrzebne, żeby poprawić wyniki krwi, lecz jeśli Ty całkowicie zaniedbasz o siebie to, zamiast pomóc swojemu zdrowiu, będziesz otrzymywał coraz większą dawkę leku, a chyba nie o to chodzi.

Optymalizacja diety

To, od czego musisz zacząć, to dobre rozplanowanie swojego jadłospisu i wyrzucenie z niego produktów, które są najmniej potrzebne:

1. Cukier

On jest wszędzie, więc z pozoru łatwe zadanie. W praktyce natomiast trzeba się natrudzić, żeby znaleźć etykietkę bez cukru w składzie, ale myślę, że mądre planowanie posiłków zaoszczędzi Ci stania godzinę przy półkach w sklepie i czytaniu etykiet (tak, ja tak robiłem, robię i będę robił, żebyś Ty miał mniej roboty).

2. Ograniczenie laktozy

Najlepiej całkowicie usunąć laktozę z diety, bo często, to ona nasila autoimmunologie. Chcesz poczuć się lepiej? W takim razie koniec płatków z mlekiem. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz użyć mleka migdałowego lub kokosowego.

CIEKAWOSTKA!
Czy wiesz, że Eutyrox zawiera laktozę i czasem to on może być winowajcą nie do końca polepszającego się stanu zdrowia przy Hashimoto?
Jeśli masz możliwość, to poproś lekarza o Letrox.

 

3. Koniec z pszenicą

Wiem, że niektórych męczy już oglądanie produktów z napisem ‘’gluten free’’, ale warto się przekonać. I nie mówimy tu jedynie o glutenie, ale również o szeregu innych białek, które są w pszenicy. Te białka mogą, ale nie muszą nasilać objawy Hashimoto, więc następnym razem w sklepie spróbujcie żytniego pieczywa na zakwasie zamiast białych bułeczek.

4. Goitrogeny

Brzmi niezrozumiale? Mowa tutaj o zielonych warzywach. Tak! Warzywa również mogą nam nie służyć. Kapusta, brukselka, kalafior, brokuł, szpinak, jarmuż, kalarepa, brukiew, rzepa. Jeśli produkty pojawiają się u Ciebie bardzo często, może warto je ograniczyć. Niestety, ale potrafią nasilać autoagresję organizmu, przez co nasila się Hashimoto.
Dobrą wiadomością jest, że nie trzeba z nich całkowicie rezygnować, ale pamiętaj, by podczas przygotowywania danego warzywa podgotować go trochę w gorącej wodzie, bez przykrycia.

5. Stymulanty

Jeśli Twoje życie opiera się na kawie, napojach energetycznych i alkoholu, to nie licz na poprawne funkcjonowanie organizmu. Czasami warto z czegoś zrezygnować dla swojego zdrowia, więc jeśli pijesz 5 kaw, zacznij pić 2-3, zamiast 0,5 litra wódki, wypij w weekend piwo lub 2, to naprawdę będzie duża zmiana.

6. Nie zajeżdżaj się na treningu

To nie jest najlepsza metoda na poprawienie swojego zdrowia. Jeśli wszystko idealnie ze sobą współgra: dieta, trening, suplementacja i najważniejsze REGENERACJA, na pewno Twój organizm Ci podziękuje.

Dodatkowe kroki przy Hashimoto

Co więcej?
Więcej trzeba dbać o siebie. Jeśli masz dzieci, pracę i na dodatek ciężko trenujesz, to naturalną rzeczą jest, że nasze ciało nie daje rady.
Akumulator w wiertarko-wkrętarce też musimy co jakiś czas podładować, a jeśli wiercimy na pełnych obrotach to jeszcze częściej.
Z naszym ciałem jest podobnie. Znajdź więcej czasu dla siebie, dla rodziny. Na przykład zwykły spacer, może jakiś weekendowy wyjazd, albo wyjście do restauracji. Te z pozoru błahe rzeczy mają nieoceniony wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Jakie badania wykonać?

Najlepszą radą, jaką mogę Ci dać, to zrobienie sobie badań krwi i udanie się z wynikami do specjalisty.
Jakie badania najlepiej wykonać, aby dowiedzieć się, czy Hashimoto dopadło również nas?
Oto priorytetowa lista:

  • morfologia z rozmazem,
  • mocz z osadem,
  • TSH, FT3, FT4, aTPO, aTg,
  • glukoza na czczo,
  • OB, CRP.

 

Dodatkowo polecam wykonać USG tarczycy.

Nie wiesz jak przygotować się do badań? Kliknij tutaj i przeczytaj mój wpis.

Podsumowanie

Badania krwi to podstawa, która pokazuje, jak nasz organizm pracuje. Dodatkowo pomagają wykryć problemy, jak np. Hashimoto, które dotyka wiele kobiet. Ja niejednokrotnie rozpisując plany dietetyczne czy treningi z moimi podopiecznymi, kieruję się właśnie wynikami krwi, dzięki czemu wiem jak rozplanować całość, żeby poprawić stan zdrowia.

Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś nowego, co pomoże Ci lepiej zadbać o siebie i swoich najbliższych.
Jeśli masz pytania, pisz śmiało pod postem lub w wiadomości prywatnej, chętnie z Tobą porozmawiam.

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribuj  
Powiadom o