Badania krwi- jak się poprawnie przygotować?

Badania krwi- jak się poprawnie przygotować?

Badania krwi- jak się poprawnie przygotować?

Badania krwi są istotną rzeczą w podejmowaniu jakiegokolwiek leczenia. Ciężko zaplanować terapię, jeśli tak naprawdę nie wiemy, w co dokładnie uderzyć i od czego zacząć. Ponadto badania krwi są niezbędne do monitorowania przebiegu leczenia.

Zazwyczaj to lekarze bazują na tym, ale musisz pamiętać, że jeśli wybierasz się do dietetyka i masz problemy ze zdrowiem, to badania są tu kluczowe. Sam wiem, że nie każdemu chce się chodzić na badania. Osobiście jak zaczynam z kimś współpracę, to zawsze proszę przynajmniej o podstawową morfologię, bo wiem, że dzięki temu lepiej poznam stan zdrowia podopiecznego.
To Ty stylem życia i odżywianiem kształtujesz swoje zdrowie i parametry krwi. O ile na część wyników wpłynie to, jak żyjesz przez ostatnie dni, miesiące czy lata, to na niektóre możesz mieć wpływ i to naprawdę duży. Higiena badań to coś, co pomoże nie wprowadzić w błąd siebie samych i osób, które dbają o nasze zdrowie.

Jak dobrze przygotować się do badania krwi?

  • Postaraj się być w laboratorium około 8 rano. Organizm pracuje wedle ściśle ustalonego planu. Dlatego zła godzina pobrania może sporo namieszać w głowach. Różne pory wydzielania hormonów to różne wartości referencyjne w zależności od godziny, dlatego wstań rano i po wypiciu szklanki wody udaj się na badania.
  • Na badanie idź na czczo. Oczywisty punkt dla wszystkich, ale nie zapominaj, że pod słowem na czczo kryje się 12-godzinny odstęp od ostatniego posiłku! Unikaj również herbaty i kawy. Nie przesadzaj również w drugą stronę i nie głoduj przez ostatnią dobę.
  • Zjedz mądrą kolację. Tak naprawdę, to właśnie ten posiłek może sporo namieszać w badaniach. Jeśli zjesz boczek czy golonkę, a na deser jeszcze kilka ciastek popitych sokiem, to nie wróżę niczego dobrego szczególnie w lipidogramie. Po odebraniu badań możesz się zaniepokoić swoimi wynikami cholesterolu, na który ogromny wpływ może mieć właśnie Twoja „cukrowo-tłuszczowa” kolacja. Dobrym pomysłem jest sałatka, która nie obfituje w tony tłuszczu i mięsa czy zupa krem.
  • Uważaj na ziółka. Być może suplementujesz różne witaminy lub adaptogeny. Jeśli tak, to postaraj się odstawić to wszystko przynajmniej na 3 dni. Dzięki temu wynik będzie bardziej miarodajny i pokaże, jak pracuje w danej chwili organizm bez wspomagania zewnętrznego. Jeśli bierzesz leki i masz możliwość zaczekania z nimi jakiś czas, to weź je dopiero po badaniu. Uprzedzam, że warto skonsultować z lekarzem takie czynności, bo to on powinien o tym zadecydować.
  • Opanuj nerwy w dniu badania. W domu nie kłóć się z rodziną. Jeśli jedziesz autem, to postaraj się być w tym dniu wyrozumiały dla innych kierowców. Zachowaj również spokój ducha w kolejce przed badaniem, bo to wszystko ma ogromne znaczenia. Zbyt duże nerwy mogą namieszać szczególnie w badania hormonu stresu- kortyzolu. Chyba nie chcesz, żeby jakiś incydent namieszał w badaniach. W oczach lekarza może to wyglądać na np. nerwicę. Pamiętaj również, że zbytnie szaleństwa przed badaniami mogą pobudzić adrenalinę. W konsekwencji glukoza poszybuje w górę i badanie nie będzie ani trochę miarodajne.
  • Dobrze się wyśpij. Przed badaniem połóż się spać przed 22 i rozkoszuj się snem przynajmniej 7-8 godzin.

Podsumowanie

Tylko i aż tyle. Wszyscy wiemy, w jakim świecie żyjemy i wszechobecne nerwy i stres niektórych nie odpuszczają nawet na krok. Z pozoru proste przygotowanie do badań może przerodzić się niemal w niemożliwe. Pracujesz do późna, zapomnisz i syto zjesz kolację, a w drodze na badania krwi nerwy zszargają inni kierowcy bądź jakiś pan policjant. Pamiętaj o tych kilku krokach, które są kluczowe i dzięki nim szybciej znajdziesz drogę do lepszego zdrowia!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribuj  
Powiadom o