Trening fizyczny- porady dla początkujących

Trening fizyczny- porady dla początkujących

Trening fizyczny- porady dla początkujących

Mamy nowy rok, a więc nie brakuje noworocznych postanowień. Siłownie pękają w szwach, lecz w swoich postanowieniach wytrwa zaledwie kilka procent ludzi. Część straci motywację, część nie polubi ciężarków i trening fizyczny pójdzie w zapomnienie. Niektórzy nie będą chcieli się dalej pocić i ciężko pracować na swoje zdrowie, a część po prostu przez swoje własne błędy zrezygnuje, nie widząc efektów.

W tym właśnie miejscu pojawiam się ja po to, aby pomóc swoim czytelnikom wytrwać! Tak, aby trening fizyczny stał się dla was nieodłącznym elementem życia.

Chcę Ci podpowiedzieć, jak możesz zacząć swoje treningi, aby nie popełniać błędów, które odbiorą ochotę do dbania o własne zdrowie i sylwetkę. Jeśli jeszcze nie jesteś pewny czy chcesz ćwiczyć, to kliknij tutaj i poznaj zalety treningu.
Przedstawię Ci kilka ważnych punktów, które na początku powinieneś zrozumieć.

1. Określ małe cele, które będziesz mógł realizować w konkretnym okresie czasu np. w 3 miesiące.

Ogromnym błędem będzie obranie celu 50 cm w bicepsie, jeśli aktualnie masz 30. To długa i ciężka droga, dlatego łatwo się zniechęcić. Oczywiście warto mieć jeden duży cel, bo to też jest dla wielu bardzo motywujące, ale obieranie sobie mniejszych, realnych, ale jakże ważnych celów będzie dawało motywację, kiedy krok po kroku będziesz szedł do przodu, nieustannie podnosząc sobie poprzeczkę. Po prostu będziesz wiedział, że robisz coś dobrze.

2. Nie wzoruj swojego treningu na profesjonalnych sportowcach/kulturystach.

Trening fizyczny osób z dużą wiedzą i dużo większym stażem znacząco różni się od treningu ludzi początkujących. Ten punkt jest bardzo ważny, ponieważ zbytnie przeginanie z obciążeniem i ilością serii na treningu może nas wykończyć. Pamiętajcie, że zmęczenie nie jest miarodajne do efektów.

3. Odpowiednio dobierz ćwiczenia i maszyny.

Niestety większość nowych osób za cel obiera sobie wszystkie skomplikowane maszyny. Nie twierdzę, że są one złe, ale izolacja niektórych mięśni jest Ci zupełnie niepotrzebna na początku. Wybierajcie sztangi, hantle, kettle, trx, drążki. Na początku trzeba zbudować mocne fundamenty. Ćwiczenia takie jak przysiady czy martwe ciągi,  to nieoceniona pomoc we wzmocnieniu mięśni brzucha, poprawieniu swojej sprawności, polepszeniu wzorca ruchowego. Najważniejsze jest jednak, aby wykonywać ćwiczenie dobrze. Złą techniką można sobie łatwo zaszkodzić.

Wbrew pozorom niewiele potrzeba było rozciągania, aby dojść do tego poziomu. Mądra rozgrzewka i wzorce ruchowe to podstawa.

4. Nie przesadzaj z cardio.

Większość adeptów siłowni chce po prostu schudnąć. Dlatego wiele osób zarzyna się, biegając codziennie po godzinie i dokłada do tego trening siłowy. Kiedy w parze z tym idzie duże ograniczenie kalorii w diecie, nie wróży to dobrze, bo:

  • pojawią się napady głodu,
  • nie będziesz miał siły,
  • waga nie spadnie lub bardzo szybko wróci.

Osobiście nie jestem zwolennikiem katowania się na bieżni i uwierzcie mi, że mądry trening fizyczny / siłowy potrafi zrobić robotę. Jeśli nie będą za duże przerwy między seriami, a wy nie będziecie po 10 minut leżeć i patrzeć w telefon, to sama praca na ciężarach pozwoli efektywnie schudnąć. Dodatkowo możesz wrzucić w swój trening interwały, o których więcej dowiesz się tutaj.

5. Rozplanuj ilość treningów.

Nie trzeba chodzić na siłownie 7 razy w tygodniu, aby utrzymać dobrą formę. Staraj się systematycznie uczęszczać 3 razy w tygodniu na treningi. Jeśli masz pracę siedzącą i mało ruszasz się w ciągu dnia, to w wolne dni wystarczy dołożyć małe rozciąganie nawet 10 minut dziennie lub postarać się więcej ruszać.

6. Jedz odpowiednią ilość kalorii.

Głodzenie się może nie przynieść zamierzonych efektów. Na początku walki o sylwetkę wystarczy zmienić jakość jedzenia. Jeśli nie wiesz jak budować fundamenty zdrowej diety, to zapraszam do mojego poprzedniego artykułu tutaj, jeśli go jeszcze nie czytałeś. Dodatkowa aktywność fizyczna będzie wymagała większej ilości kalorii, ponieważ nasz wydatek energetyczny w ciągu dnia ulegnie zmianie. Nie bójmy się jeść,  dokonujmy mądrych wyborów.

7. Nie wstydź się spytać o pomoc.

W końcu każdy od czegoś zaczynał, a “napakowane koksy” w rzeczywistości to też ludzie bardzo pomocni z dużą wiedzą, którzy Ci chętnie dadzą jakieś rady lub wytłumaczą ćwiczenie. Lepiej spytać niż robić sobie krzywdę.
Pamiętaj, że zawsze możesz napisać do mnie i zapytać, przecież to nic nie kosztuje.

8. Nie szukaj wymówek.

Nawet jeśli nie masz dostępu do wypasionej siłowni, to możesz ćwiczyć w domu.
Przecież przysiady czy pompki nie wymagają sprzętu. Dodatkowo zawsze można wyposażyć się w drążek, kettle, gumy oporowe i będziesz w stanie zrobić dobry trening w domu. Sam często trenuje w garażu, jeśli brakuje czasu na wyjazd na siłownię. Nie uważam, aby taki trening był gorszy od tego na profesjonalnej siłce.

Podsumowanie

Te kilka punktów powinno Ci nakreślić co nieco jak zacząć trenować, jak się nastawić i na czym skupić. Jeśli całość Ci się spodobała, to koniecznie zostaw jakiś znak, a w następnym wpisie rozwinę temat treningu w bardziej szczegółowy sposób. Tak, abyś zobaczył przykładowy trening i dobór ćwiczeń dla osób początkujących.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribuj  
Powiadom o